نصب , تعمیر و سرویس کولرآبی
نوشته شده توسط : مدیر


کولر آبی
کولر آبی , کولری است که با تبخیر آب , هوا را خنک میکند . کولرهای آبی‌رنگ با فرآیند سرمایش تبخیری کار می نماید .
سرمايش تبخيري عمر زيادي داراست . گذشته از ورود سيستم‌هاي تهويه مطبوع , سرمايش تبخيري , متد موثري براي خنك كردن يك منزل به شمار مي‌رفت . در آب و هواي خشك , سرمايش تبخيري , همواره منسوب به كولر آبي است كه براي خنك كردن خانه‌ها به طور ارزان قابل به کارگیری مي‌باشد .
شالوده كار در كولرهاي آبي سرمايش تبخيري مستقيم است در اين فرايند رطوبت به هوا بیش تر مي‌شود يك كولر آبي دربرگیرنده بدنه , رشته , درپوشها , پمپ گردش آب , مخزن آب , شير شناور , خطوط توزيع آب و موتور الكتريكي است . سيستم كار كولرهاي آبي بدين دسته است كه آب جان دار در مخزن بوسیله پمپ آب بر روي درپوشها ريخته مي‌شود الكتروموتور به وسیله تسمه حرفه را به چرخش در مي‌آورد با چرخش حرفه هوا از فضاي بيرون به درون محیط كولر كشيده مي‌شود و با عبور از تراز پوشالهاي خيس , رطوبت هوا افزايش پيدا كرده و دماي آن نيز كاهش پيدا مي‌كند .
با اعتنا به توليد كولر آبي در درون كشور و نيز به کار گیری از اين وسيله براي خنك كردن منازل يك وسيله خنك كننده ملي شناخته شده‌است و بيش از ۷۰ % اقليم جغرافيايي كشور به آن نياز دارااست . نصاب کولر آبی
انواع كولرهای آبی
کولرهای آبی رنگ در دو مدل پرتابل ( اتاقی سیار ) و اثبات هوایی که معمولاً در بام ساختمان و ایوان نصب می شوند , ساخته می شود .
کولرهای آبی‌رنگ پرتابل : برای خنک کردن فضاهای تا ۳۶متر مربع و معمولاً در دفتر ها کار , دکان ها و فضاهای کوچک کاربرد دارااست .
کولرهای آبی رنگ ( هوایی ) : این دسته کولرها به طور اثبات معمولاً بر روی بام ساختمان , بالکن , حیاط , ایوان خلوت و… نصب می گردند . این کولرها را با اعتنا به فضای مورد استعمال در گنجایش هوادهی مختلف می‌سازند .
اجزاء با اهمیت کولر آبی :
۱ - بدنه كولر ۲ - سه راهي آب ( آب پخش كن ) ۳ - ناودان ها ۴ - حرفه ( پروانه ومحور حرفه يا توربين ) ۵ - شناور ( فلوتر ) ۶ - كانال داخلي وخارجي ۷ - پولي ها ( فلكه ها ) و تسمه پروانه ۸ - ياتاقان ها
بدنه :
بدنه كولرهای آبی‌رنگ معمولاً فلزی و از ورق آهن گالوانیزه ساخته میشود که در یک سمت آن دهانه خروجی هوا جای دارد که بوسیله برزنت به شبکه توزیع هوا متصل می شود و معمولاً دارنده سه روزنه است كه محل قرارگیری پوشالها بر روی آن تعبیه شده است .
نصب کولرآبی , تعمیرکولرآبی و خدمت کولرآبی
فن :
از يك قطعه فلزي يكپارچه ساخته مي‌شود كه بايد با دستگاههاي الكترونيكي كاملا بالانس شود كه منجر قدمت طولاني ياتاقانها شده و داخل یك مجرای حلزونی شكل جای‌دارد , وظیفه مکش هوای کم آب و گرم محیط بیرون ساختمان و ارسال هوای مرطوب و خنک به داخل شبکه توزیع هوا را بر عهده داراست .
پوشالها :
به خواسته جريان خوب تر هوا و آب مي بايست ضخامت پوشالها در تمامی مقاطع پخش گردد بدين خواسته پوشالها با دستگاههاي اتوماتيك دوخته شده و بازدارنده از عبور گرد و غبار به باطن اتاق مي‌شود .
الكتروموتور :
قطعه مهم کولر که سبب به چرخش درآوردن حرفه در کولر آبی رنگ می شود و معمولاً دارنده دو سرعت نماید و تند می‌باشد هر چه موتور کولرآبی با سرعت بیشتری کار نماید . مصرف برق آن هم بیشتر می شود .
پمپ آب :
پمپ آب كار پمپاژ آب از تشك پاييني كولر به سه راهه آب را به عهده داراست و مي‌تواند به راحتي آب را به طول دو متري برساند .
نصب کولرآبی , تعمیر کولرآبی و خدمت کولرآبی
پولی یا فلکه :
انتقال اقتدار از الکتروموتور به دمنده یا این که پروانه از روش دوتا مبلغی كوچك و بزرگ به كمك تسمه انجام می شود .
روزنه تأمین هوا :
در اطراف كولر روزنه هایی برای تأمین هوا پیش گویی شده كه به طور شبكه بوده و از سوی باطن بر روی آن پوشالهای کولر که از خلال شدن تنه درختان و قرار دادن آن ها در داخل یک توری پلاستیکی ساخته می شود با اعتنا به بعد ها بوسیله یک کانال سیمی نصب می‌شوند و یا این که به جای پوشالها مواد سلولزی قرار میگیرد .
محوردمنده :
محور دمنده لوله ای است فولادی که توخالی بوده و پروانه یا این که دمنده بوسیله دوتا یاتاقان روی آن قرار میگیرد .
نصب کولرآبی , تعمیر کولرآبی و خدمت کولرآبی
یاتاقان :
وظیفۀ یاتاقانها محافظت محور دمنده و انتقال نیرو ناشی از وزن و اصطکاک دمنده به بدنه است در طول کارکرد کولر هر از گهگاه بایستی آنان‌را روغنکاری نمود . شایسته ترین یاتاقانها , یاتاقانهای لغزشی ( بوش ) و بلبرینگی میباشند .
تسمه کولر :
نیروی دورانی الکتروموتور از روش مبلغی كوچك به كمك تسمه به مبلغی بزرگتر انتقال یافته و دمنده را به گردش در میآورد .

آب پخش کن ها :
آب از روش آن‌ها به باطن ناودانیهای نصب شده بر روی روزنه ها و پوشالها می ریزد .
شناور کولر :
برای ثبت تراز آب كولر در یك حد مشخص و معلوم و عدم سرریز آن از شیر شناور به کارگیری می‌گردد , به نحوی كه با بالا داخل شدن تراز آب در تشتك زیر كولر این شیر بسته شده و با زیر رفتن مرحله آب گشوده می‌گردد و كمبود آب در كولر را جبران میکند .

نحوه کار کولر آبی
آبی رنگ كه یكنواخت از آب پخش كن ها پاشیده می شود , پوشالها را پیوسته تر نگه می دارد . زمانی بادزن حركت می كند هوای خارج از روی پوشالهای تر میگذرد و سبب تبخیر قسمتی از آب روی پوشالها می شود . گرمای اضطراری برای تبخیر از هوا و باقی‌مانده آب گرفته میشود و در فیض نیز هوا و نیز آب خنك میشود . هوای خروجی از كولر آبی رنگ علاوه بر خنكی از گرد و غبار هم تصفیه شده و وارد اتاق می‌گردد به همین جهت زیرا دریچه های پوشال به خاطر آلودگی به‌تدریج مسدود می شود , میبایست پوشالها در هر عصر ردوبدل گردد , به كولرآبی خنك كن تبخیری هم گفته می شود .





:: برچسب‌ها: نصاب , کولر آبی , تعمیر و نصب , سرویس ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: